Dlaczego pasek klinowy piszczy?

thumb image

Piszczący pasek klinowy to jeden z najczęstszych problemów kierowców. Chociaż pasek osprzętu silnika to dość niepozorny element samochodu, to odgrywa w nim bardzo ważną rolę. Jego zadaniem jest napędzanie urządzeń, które wpływają na działanie jednostki napędowej. Jest to m.in. pompa wodna oraz alternator. Nieprawidłowa praca paska zakłóca właściwe działanie auta, np. spowalnia ładowanie akumulatora. Natomiast jego zerwanie skutecznie uniemożliwia jazdę.

Paski dzielą się na dwa rodzaje. Pierwsze z nich to klinowe, stosowane w starszych samochodach, drugie to wielorowkowe, które są współcześnie używanym rozwiązaniem. Każde zużywają się inaczej: pasek klinowy eksploatowany jest głównie na bocznych krawędziach i kiedy zostaną one zużyte, trzeba natychmiast wymienić pasek. Paski wielorowkowe zaś podczas pracy przylegają do kół pasowych, dlatego są cichsze i praktyczniejsze. Różne rodzaje pasków klinowych dostępne są w sklepie Akcesoria.cnc.info.pl pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/47-mechanika/pasy-klinowe-kola-pasowe/pasy-klinowe

Wilgoć – główna przyczyna

Bardzo istotne jest dobre napięcie pasków (powinny ugiąć się od 5 do 15 mm), ponieważ źle napięty, jak również zużyty pasek klinowy będzie piszczał podczas pracy silnika. Najczęściej zdarza się to późną jesienią oraz zimą, a także podczas deszczu. Jest to niewątpliwie wina wilgoci, która osłabia właściwości tarcia występującego między kołem pasowym a paskiem klinowym. Dotyczy to głównie zużytych części, a także tych uszkodzonych, jednak od czasu do czasu zdarza się to nawet w nowych autach.

Im większe jest obciążenie urządzenia, które napędza pasek, tym większe jest jego piszczenie. Jeśli więc korzystasz z wielu odbiorników prądu na raz, np. radia, świateł i wycieraczek, piszczenie może być nieustanne i występować bez względu na warunki atmosferyczne.

Inne przyczyny pisku

Przyczyną piszczenia mogą być również bardzo wyślizgane koła pasowe. Dźwięk pojawia się wtedy najczęściej podczas skręcania kół samochodu do oporu. Jest na to kilka sposobów: część kierowców szlifuje wtedy lekko koła pasowe papierem ściernym, inni spryskują je, a także pasek preparatem likwidującym pisk. Jednak są to rozwiązania czasowe, które nie usuwają źródła problemu – wraca on bardzo szybko.

Najlepszym sposobem na to, by wyeliminować pisk jest regulacja naciągu paska. Jeśli wtedy pisk nie ustanie, należy wymienić pasek i sprawdzić koła pasowe. Nie wymaga to wysokich nakładów finansowych, a oprócz likwidacji nieprzyjemnego dźwięku zapewniamy właściwe działanie naszemu samochodowi.

W przypadku paska wielorowkowego problem może tkwić w piasku i kamykach, które mają tendencję do blokowania się w rowkach. Jeśli tak się stanie, wymień pasek, ponieważ zanieczyszczenia z pewnością doprowadziły do uszkodzeń paska klinowego.

Prawidłowe napięcie paska klinowego

Podsumowując, dobrze napięty pasek klinowy zapobiega powstawaniu pisku i wpływa na prawidłowe działanie samochodu. Jeśli posiadasz auto z wielorowkowym paskiem klinowym, ma on z pewnością automatyczne napinacze, które dbają o prawidłowy naciąg. Jednak i je należy regularnie wymieniać.

Jeśli chodzi o pasek klinowy – tu naciąg ustawia się ręcznie. Można to zrobić samodzielnie, jednak nie we wszystkich autach dostęp do paska jest łatwy. Wtedy lepiej udać się do mechanika, który ustawi prawidłowe napięcie, ponieważ zbyt mocne może również źle wpłynąć na działanie samochodu. Zdecydowanie przyspieszy zużycie paska i kół pasowych.

Dlaczego pasek klinowy piszczy?
Oceń ten wpis

Podziel się!

Może Ci się spodobać...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *