Łożyska ślizgowe – zastosowanie, budowa i rodzaje

Podstawową cechą łożysk ślizgowych oraz mechanizmów w których one funkcjonują jest fakt, że nie posiadają one elementów pośredniczących – ruchomych. Kluczowym elementem konstrukcyjnym pozostaje część obrotowa ulokowana na cylindrycznej panewce ze swobodnym pasowaniem. Sama nazwa tytułowego wariantu łożysk mówi nam o metodzie funkcjonowania – łożyska ślizgają się na czopie wału kreując tym samym tarcie ślizgowe.
Zastosowanie łożysk ślizgowych
Do najpopularniejszych rodzajów zastosowań łożysk ślizgowych zaliczamy konstrukcje z niewielkim obciążeniem, konstrukcje w których niezbędna jest ogromna precyzja w procesie montażowym, w urządzeniach w których niezwykle istotna jest cichobieżność, w konstrukcjach wymagających zwiększonej prędkości obrotowej oraz tych w których konieczne jest wygłuszenie wału. Łożyska ślizgowe znajdują ponadto zastosowanie przy konstrukcjach służących do przenoszenia dużych ciężarów. Jako, ze w tego rodzaju łożyskach niezwykle ważną rolę odgrywa proces tarcia, niezbędne jest ich regularne smarowanie, które ma na celu bezawaryjną pracę oraz wydłużenie żywotności. Smary ponadto ochładzają powierzchnie użytkowe co wpływa na bardziej wydajną i efektywną pracę mechanizmu. Jakie cechy powinien wykazywać właściwy smar?
Oto one :
– obniżenie kosztów eksploatacyjnych
– wyciszenie pracy
– obniżenie temperatury pracy łożysk
– przedłużenie okresu eksploatacyjnego
– zwiększenie odporności na wodę
Smarowanie konieczne jest w łożyskach metalowych, zaś w łożyskach stworzonych z tworzyw sztucznych jest ono wręcz niewskazane. Może to doprowadzić do występowania zniekształceń, które uniemożliwią skuteczną pracę mechanizmu.
Więcej o łożyskach dowiesz się z portalu – http://lozyska-liniowe.com.pl
Rodzaje łożysk ślizgowych
Hydrostatyczne – w tej konstrukcji współpracują ze sobą powierzchnie użytkowe oddzielone cienką warstwą cieczy smarnej. Ich rozdzielenie następuje w momencie wtłaczania do mechanizmu warstwy oleju znajdującej się pod ciśnieniem.
Hydrodynamiczne – w tym przypadku ciecz w łożysku powstaje samoistnie na skutej zjawisk mających miejsce w szczelinie. W efekcie mamy do czynienia z tzw. tarciem płynnym, które zapewnia ciągłość całego procesu.
Powietrzne – łożyska w tym wariancie stosowane są w urządzeniach wymagających ogromnej precyzji i stosunkowo małych sił promieniowych. Rozstaw pomiędzy wałem, a panewką spowodowany jest obecnością poduszki powietrznej.
Suche – w tym przypadku smarowanie nie występuje – bądź jest bardzo rzadkie. Główne zastosowanie łożysk ślizgowych suchych dotyczy połączeń mało wymagających i mniej obciążonych od innych.
Olejowe – fragment łożyska wypełniony jest olejem, którego niewielka warstwa powstaje w konsekwencji ruchu wału pomiędzy jej powierzchnią, a panewką. Ta skąpa warstwa wystarczy w zupełności do utrzymania kluczowego elementu jakim jest wspomniany wał.